Makroner!

Jag läste om dom här på en annan blogg och tänkte ''mmh, dom ser goda ut det ska jag testa!''
självklart testade jag att göra dom, och vet ni? dom är jäättegoda!
Jag kan ju säga att det inte va såå lätt och första gången är ju alltid svårast, men  det är värt och baka dom!
hade tänkt och ge er receptet här så ni också kan få baka dom
Ingredienser

  • 3 dl florsocker
  • 90 g skållad, torkad och därefter mald sötmandel
  • 1 dl äggvita (ca 3 äggvitor)
  • ½ dl strösocker
  • ev. 7-12 droppar hushållfärg

  • Fyllning: Smörkräm med hallonsmak

  • 100 g rumsvarmt smör
  • 1 ½ dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 äggula
  • 2 msk hallonsylt
  • ev. några droppar röd karamellfärg
  •  

    Hur man gör!

  • Sätt ugnen på 150 grader.
  • Sikta ner florsocker och mandel i en bunke.
  • Vispa äggvitan i en annan bunke med en elvisp (börja på låg hastighet och öka efter hand).
  • Tillsätt strösockret, vispa till en styv marängsmet.
  • Häll de torra ingredienserna i marängen och blanda varsamt.
  • Spritsa (med ganska stor sprits) ut ca 40 klickar stora som femkronor (sedan flyter dom ut lite) på plåt med bakplåtspapper.
  • Låt kakorna vila c:a 15 minuter på plåten.
  • Baka i nedre delen av ugnen i c:a 12 minuter.
  • Kakorna ska vara lite mjuka i mitten.
  • Dra av bakplåtspappret från plåten till köksbänken, direkt när kakorna kommit ur ugnen.
  • Låt kakorna kallna.

    Fyllningen:
  • Lägg smöret i en bunke och sikta ner florsocker och vaniljsocker.
  • Vispa med elvisp tills blandningen är ljus och porös.
  • Vispa ner äggulan och hallonsylten.
  • Färga med lite röd karamellfärg.
  • ENJOY! PUSSSSS.

    Kommentarer
    Postat av: Emilia

    Mm, fick du ideen från stockholmsflickans.blogg.se precis som jag? ;)

    2010-07-29 @ 11:09:34
    URL: http://pezone.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0